Monday, April 13, 2009

Sekolah ku


Aku nak berkongsi pengalaman laa sikit ngan korang2 semua.. sbb aku rasa sekolah aku nie unik sikit berbanding ngan sekolah lain.. Nama sekolah aku Sek.Keb Kuala Kenong.. masa tu aku darjah 2 aku pindah sekolah sbb kitaorg dok rumah sendiri kat kampung tu.. aku x terkene kejutan laa jugak sbb aku dah biasa balik kampung atok aku.. sekolah aku tu dekat ngan rumah atok aku.. jarak rumah aku ngan sekolah ader laa dalam 5km ikut jalan yg x berturap dan dikelilingi hutan semak samun.. memang kampung laa tempat tu.. jalan pun x der.. perhubungan masa tu guna jalan denai2 n sungai jer.. masa aku darjah 2 sampai aku darjah 6 tu kelas aku ader 9 orang pelajar je.. 3 lelaki.. 6 perempuan.. time sekolah.. bertolak dari rumah pukul 6.30 pagi.. jalan kaki sejauh 5km tu ramai2 berbekalkan kertas suratkabar untuk buat pocong (bakar kertas tu buat lampu).. dalam perjalanan tu setakat jumpa bab tu biasa laa.. kasut sekolah x leh pakai lagi masa tu sbb ader satu kawasan tu berlumpur giler kadang2 habis baju2 kene lumpur..so kene laa pakai sliper.. kalau setakat kene gigit kekiok (sejenis anai2 berkepala besar) tu biasa laa.. tapi mmg sakit gile laa kalau kene gigit ngan menatang tu.. kalau ader tu kat tgh jalan kene laa lari laju2.. supaya dia x sempat ggt.. sampai padang sekolah kol 7.00 pagi.. kene tgk baik2 kalau ader kerbau.. kalau ader kene lari laju2 sebab takot kene kajar ngan kerbau.. pastu ader jambatan gantung.. baru laa lepas sekolah.. masuk bilik darjah.. letak beg.. pegi kantin.. bukan pegi bekpes ekk.. pegi ambik sabit,cangkul,baldi,penyapu,parang.. bersihkan kawasan sekolah duluu... sabit tu wat menebas lalang.. maklum laa sekolah miskin tukang kebun x der.. cikgu pun ader 4 orang jer masa tu.. so pepagi tu ader yg kene cabut kemuncut.. menebas lalang.. tebang pisang, basuh tandas,angkut air (dari sungai), sapu sampah.. kalau time nak sukan kene berbaris ramai2 cabut kemuncut.. line kene buat sendiri...tu laa hari2 yg kitaorg buat.. sekolah tu tepi sungai.. x der elektrik.. 2 bangunan ader 4 buah kelas.. darjah 1 satu kelas.. darjah 2 ngan 3 kongsi satu kelas.. darjah 4 ngan 5 kongsi satu kelas.. darjah 6 satu kelas.. dah masuk waktu belajar semua kene pulangkan peralatan tadi dah masuk kelas masing masing mulaa laa kelas.. macam2 rasa laa masa tu.. miang.. peluh (kipas x der ekk).. waktu rehat pun tiba.. bunyik jer loceng (loceng org jual ais krim tu ekk...bukan pakai lektrik nyer) yang bawak bekal pegi kantin.. makan ramai2.. yg x der terus pegi kawasan lapang main rounders (macam softball tu) bola dia..bola getah.. cikgu2 pun main sekali.. ader sekali tu cikgu pukul bola sampai ke sungai terus bola tu.. adooo.. ader budak2 yg dok panjat pokok jambu.. panjat pokok belimbing.. panjat pokok kundang..main laga semut.. sekolah aku tu banyak pokok buah.. so kalau musim buah.. mewah laa sikit makan buah.. time balik kalau kene turn tu pegi laa kat kantin berbaris ambik buah pisang untuk bawak balik... time balik pun sama jer.. balik jalan kaki sambil carik pucuk pakuuu.. habih sekolah kul 1.00.. sampai umah kol 3.00.. tu laa serba sedikit keperitan pelajar sekolah aku masa tu... aku rasa korang x menebas kan sebelom masuk kelas?.. x kene angkut air dari sungai kalau nak berak? baju x kene getah pisang kan? x penah rasa kelas x der kipas kan? tapi tu laa hakikatnyer sekolah aku yang aku x leh lupa sampai sekarang... sampai sekarang pun sekolah tu buka lagi walaupun pelajarnya x sampai 50 org.. ermmmm...

1 comments:

The 4 on April 15, 2009 at 11:34 AM said...

Erk, jauh sgt tu . pendalaman ke kung.. tang cari pucuk paku best agknya.. hehehe..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

LeNgGaNgKaNgkuNg Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template